Utställning: Senaste nytt om löneslaveriet

3 dagar Fre-Sön 12-17
Till påsk öppnar vi portarna med en utställning med 10 konstnärer kurerad av Sonia Hedstrand.
Medverkar gör: Daria Bogdanska, Frida Klingberg, Frihetsförmedlingen, Henrik Andersson, Johannes Samuelsson, Kanslibyrån, Magdalena Nordin & Sonia Hedstrand.

På Lördag har vi även konstnärssamtal:
Konstnärssamtal Lördag 20 April
14.00-14.30 Kanslibyrån
14.30-15.00 Sonia Hedsrand
15.00-15.30 Frida Klingberg
15.30-16.00 Daria Bogdanska
16.00-16.30 Frihetsförmedlingen

Om utställningen:
Sverige 2019. Klassklyftorna ökar. Arbetsförmedlingen omvandlas till kontrollinstans. Utnyttjandet av papperslösa och gästarbetare pågår i det tysta. Arbetssökande skambeläggs och tvingas in i bisarra aktivitetsåtgärder. Alla jobbar gratis genom att framställa sig som anställningsbara på sociala medier. Jobbansökningar bedöms efter utseende och härkomst. Självförverkligandet sker på jobbet, inte på fritiden. Serviceklassen monitoreras i detalj, vårdarbetare bränns ut, prekariatet sover med mobilen för svara först på morgonens sms-anställningar, kognitariatet säljer sin själ, medan salariatet tränar och icke-arbetar på betald arbetstid. Är arbetsideologin vår nya diktatur?

Senaste nytt om löneslaveriet är en utställning som samlar några konstnärer som arbetar med arbetsfrågor i Sverige just nu, för att påbörja en diskussion om vad som egentligen hänt på arbetsmarknaden de senaste två decennierna.

Utställningen är öppen 19-21 April kl. 12-17

Varmt välkomna!

för mer info: info@gylleboverket.se

Mer om konstnärerna & verken:

År 2016 fick Magdalena Nordin ett brev med ett återkrav till A-kassan på 150 000 kr, eftersom ersättning betalats ut på felaktiga grunder. Ett verk om A-kassan är en dokumentation av en juridisk process. Det handlar den lilla människans kamp mot ett stort system, om uppdelningen mellan skapande och fritid, och hur detta ska tolkas av en fyrkantig byråkrati.

Johannes Samuelsson är konstnär och dokumentärfotograf verksam i Umeå. Sedan 2012 har han tillsammans med två kulturgeografer följt olika trådar inom branschen för vilda bär i Sverige och globalt. På Gylleboverket projicerar han sina fotografier och visar boken Bärtider, om råvarukedjan och arbetarnas situation från fotografens perspektiv.

Kanslibyrån är en aktivistgrupp och konstnärlig institution som utforskar det irrationella som både konst- och motståndshandling, byråkrati som estetik och vardagen som konstyta. I utställningen visas verket Arbetsrum, ett utrymme vars väggar utgörs av tjugotusen gem, ihopsatta ett och ett under rituella former.

Henrik Andersson är konstnär som intresserar sig för arkiv, fotografi och narrativitet. Genom en materialistisk syn på konsthistorien gestaltar han olika institutionella förändringar och processer. På Gylleboverket presenteras ett textarbete där konstnären antar rollen som Mystery shopper, alltså den relativt nya arbetsform som arbetsgivare använder sig av för att anonymt kontrollera sina medarbetare.

Frihetsförmedlingen är en självorganiserad myndighet och ett konstverk med uppdrag att stödja människors frigörelse från strukturer som låser dem inne i lönearbete och ekonomism.
På Gylleboverket presenteras det nya verket Frihetsstruktur och det finns möjlighet att träffa Sveriges friaste byråkrat för en frigörelseplanering.

Daria Bogdanska är serietecknare och slog igenom år 2016 med Wage Slaves: En memoar av en prekär migrantarbetare. Serieromanen handlar om tiden då hon jobbade på Malmös krogar, och om hur anställda utnyttjas genom svartarbete.

Frida Klingbergs Bastu för arbetslösa är ett projekt som intar bastun; ett rum för avkoppling, svett och kroppslig utmattning, men också en mötesplats för förtrogna samtal och hemliga affärsuppgörelser. I verket anställs fyra arbetslösa personer för att tillsammans i bastun svettas och samtala om personliga erfarenheter och dela kunskaper om samhället utifrån positionen ’att vara arbetslös’.

Sonia Hedstrand arbetar i skärningspunkten mellan dokumentärfilm, konstinstallation och sociologi. Life in 2.5 dimensions är ett videoverk som undersöker den ökade förekomsten av emotionellt, performativt och estetiskt arbete, särskilt med fokus på den japanska rent-a-family-industrin.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *